vrijdag 26 augustus 2016

Haakmuseum

In deze warme vakantieperiode kom ik zelf nauwelijks aan handwerken toe. Ik zou wel graag willen maar er zijn zoveel andere dingen te doen! Zoals afkoelen tijdens een avondwandeling op het strand. Of een rondje op de fiets vlak voor zonsondergang. Op Texel wonen lijkt voor veel mensen het jaarrond vakantie vieren maar ik kan je vertellen dat het voor ons ook gewoon thuis is. Wij gaan graag naar Frankrijk op vakantie. En laat afgelopen jaar mijn man nu een haakmuseum hebben ontdekt in een van de folders in het vakantiehuisje. Daar wilde ik heen!


Het moest wel heel bijzonder zijn want zoals hier op het bord staat: haken zonder haaknaald....met de vingers. O o wat was ik nieuwsgierig. Het was bij een vrijstaand woonhuis. Er leek niemand thuis. We belden en klopten, geen reactie. Tenslotte deed een meneer open, "oui oui elle est la" zei hij en via de keuken werden wij het museum ingeloodst. De ingang was om de hoek bleek later.


Er was nog een echtpaar op bezoek. In rap Frans vertelde de mevrouw wat ze allemaal maakte. Ik versta gelukkig wel Frans maar moest goed luisteren. Ze ratelde vol enthousiasme door over haar haakwerk.


Terwijl ze tekst en uitleg gaf aan het andere echtpaar zwierf ik door het museum(pje).  Ik mocht alles fotograferen. Is dat niet bijzonder???


 Onvoorstelbaar wat ze allemaal met haar handen gehaakt heeft. Zonder patroon en met allerlei verschillende steken.


Kussens, babykleding, mutsjes, van alles lag daar tentoongesteld. Alles was ook te koop.


Op het kleine blauwe kaartje staat: 9 pièces 56€. Een serie kussens, allemaal verschillend.


Deze lampenkap vond ik ook prachtig gemaakt.


Ze had blijkbaar de smaak te pakken want er stond een hele serie lampen.


Ik heb genoten! Wat had ze veel gemaakt. Tijdens mijn toer bleef ze maar vertellen hoe ze te werk ging. Ze vertelde dat ze weduwe was en iedere dag begon met een wandeling. Daarna deed ze het huishouden en dan was het tijd om te haken. Vooral ontspannen te werk gaan is belangrijk vertelde ze. Makkelijk gaan zitten en heerlijk haken. Ze haakt wel 5 tot 7 uur per dag! Het is haar passie en geeft invulling aan haar leven.


Ze heeft ook het Guinness of records gehaald. Ze is de enige ter wereld die deze techniek beheerst. Ze is regelmatig op tv geweest. Wat een bijzonder bezoek!

Dit wilde ik jullie graag laten zien. Wat een inspirerende vrouw!
We gaan binnenkort op vakantie. Naar een ander gebied, ik verwacht niet weer zo iets bijzonders te bezoeken, maar je weet maar nooit! Ik hou m'n ogen en oren open!






1 opmerking:

  1. Nou, dat is zeker bijzonder wat zij allemaal kan zonder naald, maar met draad.
    Misschien een mooie uitdaging voor jou? :-)
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen

Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving het volgende:
Wanneer je een reactie achterlaat op ons blog, verklaar je je akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Wij delen je gegevens nooit met derden, maar je reactie wordt wel zichtbaar getoond.