vrijdag 8 april 2016

Een Super Zacht Vest

Ik droom al een heel tijdje weg bij de prachtige patronen van DROPS Design. Jaren geleden heb ik wel truien 'ingebreid', de term Fair Isle was me toen nog niet bekend. En dat ging nog op 2 rechte pennen. Internet bestond nog niet dus ik zag hooguit een Duitse toeriste met rondbreipennen aan de gang in het hotel waar Paula en ik een vakantiebaantje hadden. Dat leek ons reuze onhandig! Zo'n slap ding. Hihi, ondertussen weet ik beter.
Tijdens het laatste bezoek aan onze favo-wolwinkel heb ik een tas vol met Alpacawol gekocht. (En natuurlijk nog meer wol, dat komt ook nog wel in beeld)
Dus een patroon uitgezocht en andere kleuren gekozen natuurlijk want ik blijf eigenwijs. Ik heb me wel laten inspireren door Pinterest. En aan de slag.
Ik was echter zo fanatiek van start gegaan dat ik vergat foto's te maken van het lijf. Dus de eerste foto's zijn van de mouw.


Teltekening erbij en op een rondbreipen met magic loop aan de mouw begonnen. Wouw allemaal nieuwe technieken. Heerlijk! Ik heb menig uurtje op het www rondgestruind om alles te ontdekken.



Het leek allemaal goed te lukken. Een hulpdraad gebruikt om de meerderingen te markeren. En maar breien, breien onder de felle lamp in de avonduurtjes.


Dan mouw 2 beginnen voordat alles samengevoegd kon worden om de pas te breien.


De boordjes zijn op een andere manier gebreid dan ik gewend was. We meerderden vroeger altijd in de laatste toer. Maar bij dit patroon wordt er juist geminderd! Ik was verbaasd, wat een vreemde methode. Maar het resultaat is geweldig goed. Een prachtige soepele boord.


Het meeweven van de draad was ook een nieuwe techniek voor me. Ik deed altijd maar wat maar nu pakte ik het secuur aan, met dank aan YouTube.


Het groeide snel onder m'n handen ondanks dat er meer dan 350 steken op de pen stonden!


En dan raakt alles in een stroomversnelling als er geminderd wordt om de schouders te vormen. Ik kon niet meer stoppen met breien en moest waken voor m'n nachtrust.

 

En dan is ie AF! De biezen zijn gebreid, knopen erop gezet. De draadjes afgewerkt. En o o  hoe fijn: geen naden om dicht te naaien. Klaar is klaar!



Ik heb hem gewassen met wolwasmiddel en mooi plat laten drogen. Het patroon komt daardoor extra mooi uit, al zeg ik het zelf.


En dan showen op de pop.


Ik ben tevreden, al zie ik natuurlijk weer dingen die ik een volgende keer anders zou doen. Ik blijf een perfectionist.


Een paar dagen geleden had ik een nicht op verjaardagsvisite en ze wou hem zo graag even aan! Ze wilde hem ook zo graag hebben...... maar nee, nee, dit vest hou ik echt zelf!

De zussendeken groeit deze week iets langzamer. We waren alledrie even druk met wat andere WIP's. Vandaag is het weer zussendag. Een gelegenheid om de drie dekens samen op de foto te zetten. De volgende keer is er weer een blogbericht over de dekens.

Ik wens jullie weer een creatief weekend met wat fijne handwerkuurtjes!

5 opmerkingen:

  1. Wauw wat een prachtig vest! Mooie kleuren en patroon. Supermooi gemaakt.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Gefeliciteerd met dit mooie vest (laat nicht er maar lekker jaloers naar kijken :-)
    Je kleuren zijn ook mooi bij elkaar. Het enige wat ik mis zijn de kniekousen? :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeh, wat is die mooi geworden! Heel knap gedaan, daar ga je vast heel vaak de show mee stelen en dan krijg je het al warm van al de complimentjes, hoef je meteen je vest niet aan :-D Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat prachtig! En knap gemaakt.
    Inderdaad, op youtube kun je geweldige tips zien! Enige minpunt vind ik dat ik dan altijd meteen een uur zit te zoeken en kijken.....maar ach, daar leer je weer van :-)
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het spannende van een vest breien vind ik: past ie??? Daarom durf ik het tegenwoordig niet meer. Maar o, wat zou ik het graag weer proberen,want wat is je vest mooi!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving het volgende:
Wanneer je een reactie achterlaat op ons blog, verklaar je je akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Wij delen je gegevens nooit met derden, maar je reactie wordt wel zichtbaar getoond.