zaterdag 19 december 2015

Van WIP tot vest

De WIP’s van een paar weken geleden komen stuk voor stuk tot een einde. Een van de WIP’s was een gezamenlijk project en we hebben het af!
Ik zag op tv een presentatrice met een leuk vest. Mijn eerste gedachte is dan altijd: “dat moet ik zelf ook kunnen maken”. Dus dat idee gaat in de week en maanden later, toen de herfst naderde was mijn idee uitgewerkt. Ik vertelde Paula erover en zij zei direct: Maak jij hem eerst dan ga ik hem namaken. Dit was meteen een mooie test of een goed creatief idee ook over te brengen is. Wat daarbij handig is dat we allebei maat M dragen.

We waren zo enthousiast dat ook ons andere zusje aan de slag is gegaan. Wie weet zien jullie dat vest ook nog eens voorbij komen.
Ik had nog bollen Fenna liggen in mooie verlopende kleuren. Ik heb eerst het achterpand en de mouwen gebreid en toen bij Echtstudio bijpassende Stylecraft gehaald om het voorpand te haken. Ik wilde perse breien en haken combineren.

Dus aan de slag. Eerst het rugpand voor maat M als volgt:
(voor andere maten kun je hier  een goed overzicht vinden)

84 steken opzetten met pen 4 en 4 centimeter in boordsteek 2 (2 recht 2 averecht) gebreid. In de laatste toer 6 steken meerderen en met pen 4.5 met de verkregen 90 steken in tricotsteek breien tot een hoogte van 41 cm inclusief boord.
Voor het armsgat aan weerskanten 1x5, 1x2, en 2x1 steek afkanten.
Brei met 72 steken tot een hoogte van 63 cm.
Voor de schouders aan weerskanten 2x9 steken afkanten en de laatste 36 steken in een keer afkanten voor de hals.

De mouwen, 40 steken opzetten met pen 4 en brei 4 cm in boordsteek 2. Meerder in de laatste toer 6 steken. (=46 steken).Brei met pen 4.5 verder en meerder aan weerskanten
4x iedere 4e naald 1 steek
4x iedere 6e naald 1 steek en
5x iedere 8e naald 1 steek
Tot een totaal van 72 steken.
Bij de gewenste binnenmouwlengte ( Paula en ik hebben korte armen bij ons is de lengte 43 cm) aan weerkskanten1x5, 1x2, 10x1, 3x2 en 2x5 en de laatste 6 steken in 1x minderen voor de kop van de mouw.

De voorpanden hebben een gebreide boord en sluitbiezen en de rest is gehaakt.
Hier zie je mooi dat de boord en de biezen gebreid zijn. 

Voor de boord 55 steken opzetten met pen 4 en 4 cm in boordsteek 2 breien. Afkanten en de laatste 10 steken voor het rechtervoorpand en de eerste 10 steken voor het linker voorpand op een draad zetten. Met  deze 10 steken wordt de bies gebreid voor de sluiting.

Nu komt het aan op je eigen creativiteit! En hier verschilt het vest van Paula en mij.

Voor de voorpanden heb ik een patroon van Drops gebruikt.

Mijn  pand is 45 steken breed dus ik moest even uitvogelen hoe het telpatroon in te passen in mijn vest.

Paula heeft een andere steek gebruikt, gevonden op internet. Het patroon is daar inmiddels verwijderd. Wil je meer weten over deze steek, stuur een berichtje via het contactformulier, met je e-mailadres erbij.

Op de boord met haaknaald 4 over 45 steken de voorpanden haken.
(de 10 steken op de draad worden later gebruikt!)
Tijdens het haken kun je het rugpand nemen als mal en de armsgaten en hals maken.

Mijn vest sluit hoog en Paula heeft het snel te warm, dus ze heeft een lagere hals gemaakt.
Zo kan je natuurlijk ook een V-hals maken als je dat prettiger vindt.
Als het voorpand klaar is, brei je de biezen tot de hoogte van de hals. 
Neem de 10 steken op met pen 4 en zet aan de kant waar je de bies aan het haakwerk naait 1 steek extra op (11 steken totaal). Die steek gebruik je later om bies en pand mooi aan elkaar te bevestigen. Brei de bies in boordsteek 2 plus 1 steek zoals hij voorkomt, voor de bevestiging.
Tip: haal de eerste steek af in plaats van dat je hem breit dat geeft een mooiere rand.
Let op! brei ze niet te lang want dan gaan ze lubberen. Ik heb geen knoopsgaten gebreid want ik draag het vest open.
Als je het vest in elkaar hebt gezet, de bies aan het pand bevestigd, dan neem je op een rondbreinaald 4 alle steken langs de hals op en brei nog 3 cm in boordsteek 2.
Kant af. Klaar!
Paula heeft om de panden eerst nog een rand vasten gehaakt. Dat maakt het opnemen van de steken voor de hals makkelijker. Leuk zoals we elkaar aanvullen met het bedenken van creatieve oplossingen.
Mijn vest sluit hoger en ik heb de steken opgenomen door in de haaksteken te steken.
De steken langs de achterkant opnemen gaat wat makkelijker omdat dat breisteken zijn.
En dan nog mijn vest helemaal in beeld.

We hebben al reacties gehad van handwerksters die het vest ook willen maken.
Ik heb een beschrijving gegeven hoe we te werk zijn gegaan. We beseffen dat dit veel van jullie eigen creatieve inzicht vraagt, omdat ik het grotendeels zelf heb ontworpen door patronen en ervaring te combineren. Maar wie weet heb je juist hier voldoende aan om het zelf ook te proberen.
Paula en ik inspireren elkaar en als we anderen ook kunnen inspireren is dat natuurlijk heel leuk.


Dan nog dit, het is jullie bekend dat we onze voorraden willen wegwerken. De Fenna lag al 8 maanden te wachten en is nu mijn favoriete vest geworden!
Hier nog een inkijkje in mijn wolvoorraad en als ik er zelf naar kijk springen de ideeën me tegemoet.
Paula heeft ook nog heel wat voorraad dus daar komen we nog op terug!
We wensen jullie veel handwerkplezier!


11 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige vesten hebben jullie gemaakt, dames!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Paula en Esther, wat een prachtige vesten. Daar wordt ik heel "hebberig" van. Omdat ik net wol op het oog heb voor een vest, want daar had ik zin in, spreekt mij de combinatie breien en haken helemaal aan. Ik heb dus met interesse jullie verslag gelezen maar kan alleen helaas nergens de beschrijving van de haaksteek van Paula vinden. Kunnen jullie me hier mogelijk verder mee helpen? Dan vogel ik met behulp van jullie duidelijke beschrijving de rest zelf wel uit.
    hartelijke groeten, nelletje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nelletje, stuur ons even je e-mailadres via het contactformulier.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Nelletje, ik heb je gisteravond een e-mail gestuurd. Heb je die niet ontvangen?

      Verwijderen
    2. Nelletje, ik heb je gisteravond een e-mail gestuurd. Heb je die niet ontvangen?

      Verwijderen
  4. nee helaas, niets ontvangen. Heb alles nagekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb je net twee mails gestuurd nat het adres dat je hebt opgegeven. Zijn die wel aangekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig gedaan ik brei en haak graag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie vest, ga ik zeker ook maken, ik heb ook nog Fena liggen. Hoeveel bollen Fena heb je gebruikt en hoeveel bollen voor het haakwerk? Kan je zeggen wat jouw maten zijn voor een M? Ik heb de link aangeklikt voor andere maten maar ik vind dat daar nergens op.

    BeantwoordenVerwijderen

Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving het volgende:
Wanneer je een reactie achterlaat op ons blog, verklaar je je akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Wij delen je gegevens nooit met derden, maar je reactie wordt wel zichtbaar getoond.